Hoe Beyoncé en Jay-Z het Louvre hielpen hun bezoekersrecord te breken

Redactie Lonely Planet
Hoe Beyoncé en Jay-Z het Louvre hielpen hun bezoekersrecord te breken

Het populairste museum van de wereld breekt opnieuw een bezoekersrecord en Beyoncé en Jay-Z mogen daarvoor worden bedankt. 

Het Louvre in Parijs was al een van de meest bekende en bezochte musea ter wereld maar deed daar afgelopen jaar nog een schepje bovenop met een recordbrekend bezoekersaantal van 10.2 miljoen. Dit was een groei van maar liefst 25% ten opzichte van 2017. Dit brak het vorige record van het museum uit 2012, toen 9.7 miljoen mensen hun collectie kwamen bewonderen, wat toen een wereldrecord was.  

Een van de redenen van het bizar grote aantal bezoekers is de boost die het herstel van toerisme in Parijs kreeg. Maar de belangrijkste reden is de videoclip van Beyoncé en Jay-Z van het nummer “Apes**t” die in het museum werd opgenomen en waar een aantal van de pareltjes van de collectie in langskomen. Deze clip werd over de hele wereld bekeken en bracht het museum internationaal onder de aandacht. Het Louvre biedt nu zelfs een nieuwe tour aan waar je de werken die in de video te zien zijn met je eigen ogen kunt bewonderen.  

De groei kwam voornamelijk door internationale bezoekers, toeristen uit de Verenigde Staten, China, EU-landen en Brazilië zochten het museum massaal op. Bijna driekwart van de bezoekers kwam uit andere landen maar het museum werd ook door 2,5 miljoen Fransen bezocht wat ook een groei ten opzichte van vorig jaar is.  

Benieuwd wat er nog komen gaat voor het befaamde museum? In 2019 lanceert het Louvre gratis evenementen, de zogenaamde Saturday Night Openings. Deze vinden plaats op elke eerste zaterdag van de maand van 18:00 tot 21:45 uur en zijn de vervangen van de free openings op elke eerste zondag van de maanden oktober tot maart.

Openingsbeeld: Roman_Slavik / iStock


Volg Lonely Planet op Instagram